Είναι καλοκαίρι. Η παραλία καλεί, οι βαλίτσες κλείνουν το φερμουάρ και οι διακοπές των ονείρων σας είναι μόνο μερικά κλικ μακριά. Όμως, μέσα σε όλο αυτό τον ενθουσιασμό υπάρχει μια αυξανόμενη απειλή - ψεύτικοι ταξιδιωτικοί ιστότοποι, που έχουν σκοπό να κλέψουν τα χρήματά σας, τα προσωπικά σας δεδομένα και την ψυχική σας ηρεμία.
Δεν πρόκειται για τους σπαμιαίους ιστότοπους του 2005 με τις γραμματοσειρές comic sans και τα banners που αναβοσβήνουν. Οι σημερινές απάτες διακοπών είναι κομψές, πειστικές και όλο και πιο πειστικές. Μιμούνται τα αγαπημένα σας ξενοδοχεία, παραπέμπουν σε προσφορές που γίνονται μια φορά στη ζωή και εμφανίζονται σε μέρη που εμπιστεύεστε - αναζητήσεις στο Google, διαφημίσεις στο Instagram, ακόμη και μηνύματα στο WhatsApp.
Η Google έχει πάρει δημοσίως θέση ενάντια σε αυτές τις απατηλές τοποθεσίες, αυστηροποιώντας τις πολιτικές διαφημίσεων και ξεκινώντας καταστολές. Αλλά όσο γρήγορα απομακρύνονται, τόσο γρήγορα εμφανίζονται νέες - επειδή το καλοκαίρι δεν είναι μόνο η εποχή των ταξιδιών, αλλά και η εποχή των απάτης.
Οι απατεώνες κλωνοποιούν την εμφάνιση και την αίσθηση αξιόπιστων ονομάτων όπως η Booking.com ή η Marriott. Το λογότυπο; Ακριβώς το ίδιο. Ο συνδυασμός χρωμάτων; Πανομοιότυπο. Αλλά μια πιο προσεκτική ματιά, ίσως ένα τυπογραφικό λάθος στο domain ή μια αλλόκοτη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αποκαλύπτει την αλήθεια: πρόκειται για έναν ψεύτικο ιστότοπο ξενοδοχείου ή ένα απατηλό ταξιδιωτικό γραφείο.
Έχετε δει ποτέ ένα πολυτελές πακέτο 5 διανυκτερεύσεων σε θέρετρο στο Μπαλί για 199 δολάρια; Ή έναν συνδυασμό πτήσης και ξενοδοχείου στο Παρίσι με λιγότερο από το κόστος μιας βαλίτσας; Οι απατεώνες βασίζονται σε αυτές τις απίστευτες εκπτώσεις για να σας προσελκύσουν. Δημιουργούν επίσης πίεση: "Έχουν μείνει μόνο 3 δωμάτια!" "Λήγει σε 1 ώρα!" Όλα αυτά είναι ψυχολογική χειραγώγηση και πιάνουν τόπο.
Εκείνη η δελεαστική διαφήμιση για απόδραση στις Μαλδίβες που είδατε ενώ κάνατε doomscrolling στο Instagram; Μπορεί να είναι ψεύτικη. Πολλές απάτες διαδίδονται πλέον μέσω εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων όπως το Telegram και το WhatsApp, ή ακόμη και μέσω SMS. Έχουν επίσης παρεισφρήσει στις διαφημίσεις αναζήτησης, παρά τις προσπάθειες της Google να τις φιλτράρει.
Ορισμένοι ιστότοποι κυνηγούν το γρήγορο χρήμα: θα πάρουν τα χρήματά σας για διακοπές που δεν υπάρχουν. Άλλοι παίζουν μακροπρόθεσμα, συλλέγοντας τα στοιχεία της πιστωτικής σας κάρτας, τα στοιχεία διαβατηρίου και τα προσωπικά σας δεδομένα για κλοπή ταυτότητας. Όπως και να έχει, το κόστος είναι υψηλό.
Επειδή εξαρτάται. Ψάξτε για μικρά ορθογραφικά λάθη (π.χ. expediia.com) ή ακόμα και τυπογραφικά λάθη - μπορεί να πρόκειται για απάτη με typosquatting. Αποφύγετε ιστότοπους χωρίς το εικονίδιο λουκέτου ή το "https" - χωρίς ασφάλεια, δεν υπάρχει κράτηση. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι κάθε ιστότοπος με "https" πρέπει να θεωρείται ασφαλής. Η δέουσα επιμέλεια εξακολουθεί να είναι απαραίτητη.
Συγκρίνετε τις τιμές σε όλες τις πλατφόρμες. Εάν ένας ιστότοπος προσφέρει έκπτωση 70% με μηδενικά τέλη ακύρωσης και δωρεάν ιδιωτικό σεφ, δεν κλείνετε μια συμφωνία - πέφτετε σε παγίδα.
Οι νόμιμες ταξιδιωτικές ιστοσελίδες δεν έχουν τυπογραφικά λάθη όπως "Enjoy yur stay!" ή σπασμένες εικόνες. Αν οι φωτογραφίες μοιάζουν σαν να τραβήχτηκαν το 1998 ή η σελίδα "Επικοινωνία" δεν οδηγεί πουθενά, τρέξτε.
Προσέξτε τα πιεστικά αναδυόμενα παράθυρα και τα ρολόγια αντίστροφης μέτρησης. Οι πραγματικές ταξιδιωτικές ιστοσελίδες ενημερώνουν, δεν τρομάζουν. Μια καλή προσφορά μπορεί να περιμένει ένα λεπτό. Ένας απατεώνας όχι.
Μόνο τραπεζικό έμβασμα; Δωροκάρτες; Πληρωμές κρυπτογράφησης; Όχι. Επιλέγετε πάντα μια ασφαλή, ανιχνεύσιμη μέθοδο, όπως η πιστωτική κάρτα.
Αναζητήστε εξωτερικές κριτικές σε πλατφόρμες όπως η Trustpilot ή η Google. Εάν η μόνη ανατροφοδότηση είναι μερικές υπερβολικά λαμπρές μαρτυρίες στον ίδιο ιστότοπο, είναι πιθανότατα σκηνοθετημένη.
Βλέπετε μια εξαιρετική προσφορά σε έναν άγνωστο ιστότοπο; Ελέγξτε αν αναφέρεται στην επίσημη ιστοσελίδα του ξενοδοχείου ή της αεροπορικής εταιρείας. Ακόμα καλύτερα, τηλεφωνήστε τους. Λίγα λεπτά μπορούν να σας γλιτώσουν χιλιάδες ευρώ.
Μείνετε σε μεγάλα ονόματα ή υπηρεσίες που γνωρίζετε και εμπιστεύεστε. Αν είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιείτε μια πλατφόρμα, αναζητήστε κριτικές - όχι μόνο για το ξενοδοχείο, αλλά και για την ίδια την ιστοσελίδα.
Χρησιμοποιείτε πάντα πιστωτική κάρτα. Προσφέρει προστασία και επιτρέπει τις επιστροφές χρεώσεων. Αποφύγετε τις τραπεζικές μεταφορές, εκτός αν έχετε κάνει κράτηση με κάποιον που εμπιστεύεστε βαθιά.
Αν ένας "φίλος" σας στείλει με DM μια προσφορά από το πουθενά -ή αν λάβετε μια πρόχειρη προσφορά από έναν τυχαίο αριθμό- αγνοήστε την. Οι καλές διακοπές δεν ξεκινούν με spam.
Αυτό το εικονίδιο με το λουκέτο στο πρόγραμμα περιήγησής σας; Έχει σημασία. Χωρίς λουκέτο = καμία κράτηση.
Πριν πληρώσετε, αναζητήστε το όνομα της εταιρείας + "απάτη" ή "κριτικές". Αυτό που λένε οι άλλοι μπορεί να αποκαλύψει τα πάντα.
Αναπνεύστε. Στη συνέχεια, δράστε γρήγορα.
Οι διακοπές σας θα πρέπει να είναι γεμάτες αναμνήσεις, όχι τύψεις. Οι απατεώνες ευδοκιμούν με την επείγουσα ανάγκη, την εμπιστοσύνη και το αίσθημα της ζάλης "μόλις βρήκα μια συμφωνία!". Γι' αυτό κάντε μια παύση, διπλοελέγξτε και όταν έχετε αμφιβολίες, απομακρυνθείτε.
Αν αυτό το άρθρο σας βοήθησε, μεταδώστε το. Μπορεί να σώσει το καλοκαίρι κάποιου άλλου.
Μην αφήσετε μια απάτη να καταστρέψει τις διακοπές των ονείρων σας.